Apr 21
SMIF informerar


SMIF INFO PDF Skriv ut Skicka sidan

Sveriges Marknadsundersökningsföretag (SMIF) kommer tillsammans med Wednesday Relations arrangera Market Research Summit, en ny branschdag som kommer behandla trender, nyheter och inspiration inom marknadsundersökningar och kundinsikt.

Den nya konferensen går av stapeln den 2a april 2014 på Clarion Hotell Skanstull i Stockholm. Målgruppen för konferensen är personer i alla befattningar som arbetar med någon form av marknadsundersökning och kundinsikt.

Vi tar tillsammans ett helt nytt grepp kring en konferens om marknadsundersökningar. Syftet med Market Research Summit är att skapa en mötesplats för att dela erfarenheter och lära av experter och framgångsrika företag. Att samla och analysera kunddata är en förutsättning för att kunna vara relevant i sin marknads- och kundkommunikation säger Mats Gustafsson, VD och grundare av Wednesday Relations.

 Anna Broback, generalsekreterare SMIF, ser fram emot att utveckla konferensen: ”Målet med konferensen är att inspirera och sprida kunskap inom branschen men också till andra aktörer som är behov av undersökningar och kundinsikt. Market Research Summit erbjuder den perfekta plattformen för att uppnå detta”.

SMIF har valt Wednesday Relations som samarbetspartners för att de har haft stor framgång med att arrangera denna typ av konferenser. Samarbetet är strategiskt viktigt för oss säger Anna Broback, det ger oss möjlighet att lyfta fram branschen och den kompetens som finns. Market Research Summit är en möjlighet till inspiration och kunskapsinhämtning och vårt samarbete med Wednesday Relation är ett steg i rätt riktning.

Det finns inte någon så stor plattform som låter marknadsundersökare träffa och mingla med branschkollegor samt lyssna på de senaste nyheterna och trenderna inom marknadsundersökningar. Anna Broback menar vidare att deltagarna får samtidigt en kvalitativ mötesplats för att bygga relationer och etablera viktiga affärskontakter.

 

För mer information välkommen att kontakta:

Mats Gustafsson, Wednesday Relations
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
0705-31 88 32

Anna Broback, SMIF

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
0707-176025

.....................................................



Sensommarmingel 29:e augusti – med föredrag om Den digitala omställningen

Vad kan passa bättre att starta upp höstens arbete med, än en inspirerande och trevlig kväll med kollegor i branschen? SMUF, SMIF och SÖK bjuder även i år in till ett mingel med vin och tapas i van der Nootska palatsets lokaler på Söder. Är det bra väder håller vi till i deras fina trädgård, men vi har även garderat oss med andra lokaler.

Under kvällen får du även tillfälle att lyssna på Kim Hedberg och Cecilia Wallerskölds tankar och reflektioner kring den digitala omställningen.

Kom och bli inspirerad och passa på att nätverka med dina kollegor i branschen!

Pris: Kostnadsfritt för våra medlemmar

Plats: van der Nootska Palatset, S:t Paulsgatan 21 i Stockholm. Franska Matsalen med salonger och trädgård för mingel och föredraget hålls i Biblioteket

Sista anmälningsdag: Torsdagen den 17:e augusti 2013

Observera att anmälan är bindande. Avanmälan görs till Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den och ska

göras senast en vecka innan evenemanget, annars debiteras du och ditt företag 250 kronor.

Program

17.00 – 18.30 Mingel med tapas, vin eller öl

18.30 – 19.30 Hur påverkar den digitala omställningen konsumentbeteenden och ditt

företag? Och hur analyserar man det?

Talare: Kim Hedberg och Cecilia Wallersköld

Med ett enda svepande finger skapade den smarta telefonen och surfplattan bryggan mellan den digitala och fysiska verkligheten. Världen växer och avstånden krymper. På vilket sätt påverkar den digitala omställningen och ett förändrat konsumentbeteende mig och mitt företag? Vilka möjligheter och utmaningar står jag som marknadsanalytiker inför?

Kim och Cecilia är specialister inom digitala kundrelationer och CRM på Stratiteq, som är ett Affärs- och IT-konsultföretag som arbetar med digitalt driven beteendeförändring – specialiserade inom CRM, beslutsstöd och portaler.

19.30 - 22.00 Eftermingel

För den som vill, fortsätter minglet

----------------------------------------------------

 VINNARE AV KURS I MARKNADSANALYS!

Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF) har tillsammans med IHM Business School utsett en vinnare i vår frågetävling på MU-dagen (Marknadsundersökningensdag) den 15e mars 2012.

Priset till vinnaren är en kurs i marknadsanalys värd 21 000 kronor för medlemmar i SMIF, SMUF och SÖK och 31 000 kronor för övriga.

Syftet med utbildningen är att möta branschens kompetensutvecklingsbehov och utveckling.

Om kursen
Utbildningen i marknadsanalys är en bred och praktisk utbildning. Kursen riktar sig till dem som  som redan arbetar eller kommer att arbeta med marknadsundersökningar eller som marknadsanalytiker.

Kursen ser till undersökningsprocessens alla delar, och behandlar allt från etiska aspekter, affärsmässig nytta, professionalism och objektivitet till konkret metodik, analys och förhållande till undersökningsresultat.

Vi vill passa på att tacka alla som deltagit! De tävlande fick besvarade ett formulär med underfundiga och kluriga frågor med en avslutande motivering varför just han/hon skulle vinna. Många svar har inkommit och juryn har nu utsett en vinnare till kursen i marknadsanalys 2013.

Vi säger grattis till vinnaren Jenny Franzén som arbetar på Novus Group. Det var många svar och det var svårt att utse en vinnare bland alla fina bidrag. I hård konkurrens vann Jenny en kurs i marknadsanalys.

Vinnarens motivering
”Som ny i branschen har jag stort behov och nyfikenhet kring allt som rör research”

Jury 2012
Anna Broback, Generalsekreterare i Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF)
Magnus Lundbom, Försäljningschef IHM Business School

För mer information kontakta:
Anna Broback, Generalsekreterare i Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF)

www.smif.se

Magnus Lundbom, Försäljningschef  IHM Business School

www.ihm.se/marknadsanalys



 

Senast uppdaterad 2013-12-01 16:26
 
Priset ”Årets Nykomling” PDF Skriv ut Skicka sidan
Priset ”Årets Nykomling”
Priset ”Årets Nykomling” riktar sig till personer som har skrivit en C- respektive D- uppsats där marknadsanalys används. Prisvinnaren eller vinnarna skall bidra med kunskap, förståelse och användning av marknadsanalys inom ramen för sitt arbete.
”Årets Nykomling” är ett viktigt pris för marknads- och undersökningsbranschen. ”Årets Nykomling” är ett nyinsiftat pris som Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF) delar ut. Utdelningen är ett led i arbetet för att främja unga och duktiga marknadsanalytiker och deras arbete och resultat samt att öka intresset för området.
I juryn sitter Bengt Larsson Styrelseordförande Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF), Anna Broback Ekonomie doktor - Generalsekreterare Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF), Lena Gilchrist Vice Vd Ipsos, Jan Inge Isacsson Vd ScanInfo, Martin Axelsson TNS SIFO Operation manager – Datainsamling och fältverksamhet.
Priset som årets ”Årets Nykomling” skall delas ut på Marknadsundersökningens Dag (SMRD) som arrangeras årligen sedan 2006 i Stockholm som kan klassificeras som den största mötesplatsen för marknadsundersökare i Norden. Det vinnande bidraget tilldelas 10.000 kronor. Vinnaren eller vinnarna får presentera sitt bidrag på Münchenbryggeriet i Stockholm den 15e mars 2012 i samband medprisutdelningen.

Årets nykomling 2014 utsedd av SMIF (Svenska Marknadsundersökningsföretag)

Priset Årets nykomling 2014 går till  Victor Sandberg från Handelshögskolan i Stockholm. Det vinnande bidraget heter ”Strategisk Gender-Swapping: En kvantitativ studie av hur motståndarens kön påverkar beslutsfattande i Texas Holdem”.

Uppsatsen presenteras i samband med branschdagen Market Research Summit onsdagen den 2 april i  Stockholm på Clarion hotell Skanstull.

Årets nykomling är en utmärkelse som premierar ett examensarbete specifikt inom området marknadsundersökning och insikt. Det vinnande bidraget skall inspirera, visa på nytänkande och stimulera användandet av undersökningar. Prissumman är på 10.000 kronor.

2014 deltog 16 uppsatser från universitet och högskolor i Sverige. Priset Årets Nykomling delas ut av SMIF för tredje året i rad.

Motivering: "Uppsatsen behandlar ett mycket intressant och aktuellt område – nämligen huruvida visuella egenskaper skapar könsassociationer, vilket påverkar motståndarens beslutsfattande inom Internetpoker. Denna frågeställning går även att applicera på andra områden som exempelvis produktupplevelsen i reklam, konsumentbeteende och beslutsfattande i olika situationer.  Uppsatsen utgör ett prov på ett mycket gott hantverk och författaren har använt en modell som  förklarar hur olika faktorer hänger samman. Ett experiment har genomförts för att testa vad som påverkar beslut och hur man kan stimulera önskvärda beteenden"

I juryn för Årets Nykomling sitter: Anna Broback  – Generalsekreterare SMIF, Ulf Björnemark – Managing Director SSI,  Per Hörnsten – Senior Adviser Demoskop och Hanna Wahlsted -  Research Manager M3 Research.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna Broback, generalsekreterare Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF)

Tel. +46 (0) 707 176025

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den



ÅRETS NYKOMLING 2013 – DET EKOLOGISKA LJUDET

SMIF delar ut priset Årets Nykomling för andra året i rad vilket presentaras i samband med Marknadsundersökningens dag i Stockholm den 14 mars. Prissumman är på 10.000 kronor. Syftet med priset Årets Nykomling är att premiera en studentuppsats som specifikt berör undersökningsbranschen. Det vinnande bidraget skall inspirera, visa på nytänkande och stimulera användandet av undersökningar.

Det vinnande bidraget 2013 går till  Axel Af Petersens och Per Lundberg från Institutionen för reklam och PR Stockholms universitet. De har undersökt nya trender inom detaljhandeln som visar att ljud, smak och design kan stimulera konsumentens sinne till köp. Ett av dessa sinnen, som vi inte har kontroll över och kan stänga av, är vårt hörselsinne. Denna undersökning förklarar huruvida icke-musikaliskt ljud kan påverka försäljning av och attityder till ekologiska mejeriprodukter.

I juryn för Årets Nykomling sitter: Anna Broback Ekonomie doktor – generalsekreterare Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF), Rikard Ekdahl - Head of Operations GFK, Per Hörnsten – Senior Adviser Demoskop, Bengt Larsson - Styrelseordförande Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF),Sofia Levin – Projektledare IC Quality.

Juryns motivering lyder enligt följande  ”En relevant teoretisk bas, en väl underbyggd empiri som bl.a. kombinerar olika datakällor och en systematisk redovisning av resultat, som på ett trovärdigt sätt undersökt sinnesmarknadsföringens effekter på försäljning och beteende. Det skapar en röd tråd som gör det lätt för läsaren att ta till sig intressant insikt inom ett ämnesområde i tiden”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna Broback, Generalsekreterare SMIF

Tel. +46(0) 707 176025 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

 

Senast uppdaterad 2014-04-07 09:03
 


Secured by Siteground Web Hosting