Syftet med Etiska rådet

SMIF skapade tillsammans med ESOMAR 1995 ERM (Etiska rådet för marknadsundersökningar) som är en instans med uppgift att verka för god etik i undersökningsbranschen. ERM är självständig samarbetspartner till SMIF som granskar och prövar om en viss marknadsundersökning, eller annan åtgärd med anknytning till marknadsundersökning, är förenlig med grundprinciper för yrkesetik och god affärssed.

Det finns inga direkta lagar som reglerar branschen, utan den lag som närmast gäller är Personuppgiftslagen (SFS 1998:208). Den behandlar hur register med personuppgifter skall behandlas för att säkerställa den personliga integriteten.

ERMs bedömningar grundas på ICC/ESOMARs Internationella Regler för Marknads- och samhällsundersökningar och de riktlinjer som ESOMAR ger ut som stöd för tolkning och tillämpning av reglerna.

Alla undersökningar är beroende av allmänhetens förtroende; att man litar på att undersökningar utförs hederligt och objektivt och att de inte är påträngande eller obehagliga för den som intervjuas. Allmänhetens frivilliga medverkan är en förutsättning för hela undersökningsverksamheten. Yrkesetiska regler som anger hur marknadsundersökningar skall utföras ökar sannolikheten för att allmänhetens förtroende skall bestå.

ERM strävar efter en effektiv självreglering som bidrar till ett högt förtroende för branschen hos allmänhet, myndigheter och marknadens samtliga aktörer. Etiskt korrekta marknadsundersökningar ökar förutom förtroendet även förutsättningarna för en välfungerande marknad.

Självreglering har flera fördelar i jämförelse med lagstiftning. Den är snabbare, flexiblare och kan anpassas till en marknad i förändring. Regler som tagits fram av branschen själv bidrar också till en större förståelse, kunskap och efterlevnad bland dess aktörer.

Om du anser att en viss marknadsundersökning bryter mot ICC/ ESOMARs Internationella regler för marknadsundersökningar eller allmänt anser att marknadsundersökningen utförts på ett felaktigt eller oetiskt sätt kan du få ärendet prövat av ERM genom att göra en anmälan. En enskild person, näringsidkare, sammanslutning av näringsidkare eller en statlig eller kommunal myndighet kan göra en anmälan till ERM. Prövningen är avgiftsfri.

För vidare information besök ERMs hemsida www.etiskaradet-erm.se

 

ERM bildades 1995-08-31 av ESOMAR och SMIF

Förkortningar:
ESOMAR European Society for Opinion and Marketing Research
ICC Internationella Handelskammarens (ICC) Svenska Nationalkommitté
SMIF Svenska Marknadsundersökningsföretag
SMUF Sveriges Marknadsundersökningsköpares Förening
SÖK Sveriges Marknadsundersökare

Namn på rådets medlemmar:

Axel Tandberg (ordförande)
Magnus Pettersson (sekreterare)
Henrik Löfving
Åsa Jaktlund
Anders Haraldsson
Johan Hermansson

Kontaktupppgifter:

ERM:s sekreterare
Magnus Pettersson
031-703 73 77
sekreterare@etiskaradet-erm.se

ERM:s ordförande
Axel Tandberg
070 22 33010
axel@tandbergpartners.se