Regler för hantering av personuppgifter mm som inhämtas i samband med marknads-, samhälls- och opinionsundersökningar. 1. Bakgrund Inom bland annat Europeiska Unionen, svensk lagstiftning och […]
Läs merKategori: Branschen
Trender inom research
SMIF arbetar aktivt med kvalitetssäkringsfrågor. Medlemsföretag skall i enlighet med SMIFs stadgar ”ha ett dokumenterat kvalitetssäkringssystem som tillämpas i den dagliga verksamheten”. SMIF har också […]
Läs merTillämpningsregler
Inom marknads-, samhälls- och opinionsundersökningsområdet finns sedan länge en regelsamling som berör såväl etiska som tekniska frågor, nämligen ”ICC/ESOMAR International Code of Marketing and Social […]
Läs merPaneler och incentives
Learning Center Learning Center är en online-plattform för kompetensutveckling som Global Research Business Network står bakom. Det finns ett brett utbud av kurser, webinars och […]
Läs merESOMAR
ESOMAR Etablerat 1948 ESOMAR är en ideell medlemsorganisation. Medlemmarna bildar en gemenskap som är övertygad om potentialen av dataanalys, forskning och insikter för att hjälpa […]
Läs merSå visar vi data i framtiden
En viktig uppgift för SMIF är att initiera och stödja kompetensutvecklingen i undersökningsbranschen. SMIF har därför tillsammans med IHM och andra organisationer i branschen utarbetat […]
Läs merChecklista för undersökningsföretag
Undersökningsföretag genomför i regel flera olika undersökningar, och många av dessa delges även press och media, såväl som externa företag. När en undersökning skickas vidare […]
Läs merFramtidens research
Nyttan med undersökning Den viktigaste uppgiften med marknadsundersökningar är att vara en länk mellan marknaden och beslutsfattarna. Vilka behov finns det? Vem har behoven? Är […]
Läs mer