Vinnare MarC Awards 2019

Torsdag den 28/11 gick undersökningsbranschens galakväll MarC Awards av stapeln på Grodans Guldbankettsal i Stockholm. Omkring 100 personer från alla delar av undersökningsbranschen hade samlats för att fira vinnarna i årets sex priskategorier.

Årets jurygrupp hade gjort ett gediget arbete med att sålla ut vinnarna ur det stora antal bidrag som inkommit till årets event. ”I år var det svårare än någonsin, det var ett flertal mycket starka nomineringar som kommit in” säger Mattias Strandberg, jurysamordnare och generalsekreterare på SMIF, som tillsammans med Swedish Insighters, ESOMAR, Surveyföreningen och Svenska statistikfrämjandet står bakom eventet.
Under kvällen fick gästerna lyssna till såväl Daniel Skantze från Peltarion, som Stefan Wendin från Neo4J, om hur AI och ny teknik öppnar nya möjligheter för undersökningsbranschen. Det fanns även möjlighet att ställa frågor till föreläsarna, för att fördjupa resonemangen.

Alla nominerade hittar du här!

Alla vinnare och motiveringstexterna finner du nedan.

ÅRETS NYKOMLING

Fotograf: Magnus Nilsson

Almasa Kulenovic, Dapresy
Almasa har på endast två år i undersökningsbranschen satt sig in i vitt skilda områden och hur kunderna bäst ska använda sina resultat. Genom detta har hon framgångsrikt levererat ett stort antal komplicerade svenska och internationella rapporteringslösningar, och är idag chef för Dapresys leveransorganisation.

 

ÅRETS UPPDRAGSGIVARE

Fotograf: Magnus Nilsson

Lennart Nyberg, Paulig Foods
Lennart har jobbat med undersökningar i 30 år, både som undersökare och köpare. Han är en krävande köpare som vet hur han utmanar sina leverantörer till att bli bättre. Lennart är med och utvecklar vår bransch genom sin holistiska, utmanande men också långsiktiga approach.

 

 

ÅRETS OPINIONSUNDERSÖKARE

Fotograf: Magnus Nilsson

Peter Santesson, Demoskop
Peter Santesson är doktor i Statsvetenskap vid Lunds Universitet och har forskat om reformprocesser och politiskt beslutsfattande. Han har lett arbetet med att utveckla Demoskops väljarbarometer och är pragmatisk, noggrann och transparent med varje detalj i den process det innebär att göra väljarundersökningar.

 

ÅRETS STATUSHÖJARE

Fotograf: Magnus Nilsson

Internetstiftelsen
Genom undersökningen ”Svenskarna och internet” kartlägger Internetstiftelsen internetanvändningen i Sverige. Rapporten ger förståelse för hur användningen av internet i Sverige förändras från år till år, och deras välutvecklade sätt att presentera rapporten gör att allmänhetens intresse för statistik och undersökningar ökar.

 

 

ÅRETS UNDERSÖKNINGSPROJEKT

Fotograf: Magnus Nilsson

Kantar och Scandic
A great hotel experience for the many people
Kantar har på uppdrag av Scandic satt upp en internationell Customer Experience lösning där man genom en kombination av enkäter, textanalys och visualisering dagligen har full insyn i Scandics gästers nöjdhet för hela hotellvistelsen från incheck till utcheck.

 

BRANSCHENS HEDERSPRIS

Sören Holmberg, Göteborgs Universitet
Sören Holmberg på Göteborgs Universitet har forskat om valprocessen och dess roll i en representativ demokrati sedan 70-talet. Har var med och grundade SOM-institutet och har återkommande varit expertkommentator i SVT vid riksdagsvalen.

 

MarC Awards arrangeras av följande sex branschorganisationer
SMIF, Swedish Insighters, ESOMAR, Surveyföreningen, Svenska Statistikfrämjandet